שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים

תוכן עניינים

זה יכול לקרות בלי התראה מוקדמת וגם זה גם מעט מבהיל, אך תופעת השיניים המתנדנדות אצל אנשים מבוגרים עם שיניים קבועות נפוצה יותר ממה שניתן לדמיין. יכולים להיות לה כמה וכמה גורמים, כאשר מחלות חניכיים וחבלה נמנים בין הגורמים המובילים להתפתחות תופעה זו. היא גורמת לאי נוחות באכילה, ישנו חשש מפגיעה אסתטית כאשר מדובר על שן קדמית ובכלל, התחושה של שן מתנדנדת בתוך הפה אינה נעימה כלל. אז ממה זה נגרם, מה ההשלכות של השן המתנדנדת ומה ניתן לעשות בנידון? כדאי להמשיך לקרוא. 

מהי התופעה של שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים ומדוע היא נגרמת?

לא מדובר על מחלה, אך שן מתנדנדת בהחלט מצביעה על מצב רפואי המחייב בדיקה. השיניים הקבועות שלנו נמצאות בפינו במשך שנים רבות, וגם כאשר אנחנו מקפידים לצחצח אותן בכל ערב ובוקר ונזהרים ממאכלים מתוקים, עדיין ניתן להגיע למצב בו יש שן אחת או כמה שיניים מתנדנדות. זו יכולה להיות מחלת חניכיים שהתפתחה וגרמה להיחלשות השן, זו יכולה להיות עצם שמאבדת מנפחה וזו יכולה להיות חבלה או טראומה שהובילו לתזוזת השיניים. 

מהן ההשלכות של שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים?

בדרך כלל, שן אחת שמתנדנדת מעידה על בעיה בחלל הפה המחייבת בדיקה רפואית של רופא שיניים. זה יכול לקרות בכל גיל – ילדים בוגרים שסיימו להצמיח את השיניים הקבועות שלהם, בני נוער, אנשים צעירים ומבוגרים ואנשים בגיל השלישי. כל מערכת השיניים שלנו בנויה מחומרי מליטה, עצמות, רצועות ומערכת חניכיים המספקת תמיכה לשיניים. לכל אלו ולאיברים נוספים במערכת כגון סיבי קולגן וכלי דם, יש תפקיד מכריע בייצוב השיניים, ולעיתים בעיה באחת ממערכות התמיכה הללו היא זו שגורמת להתנדנדות השן ויש צורך לטפל בה. 

כיצד יש לטפל בשיניים מתנדנדות אצל מבוגרים?

טיפול בשיניים מתנדנדות יכול צריך להיות מידי. זאת אומרת שברגע שישנה אבחנה כי השן מתנדנדת, יש לאבחן מדוע זה קורה ולהתחיל טיפול, כאשר ישנם מגוון טיפולים לחיזוק השיניים המתנדנדות, אותם מתאימים על פי הצורך והבעיה הרפואית שהתעוררה. 

טיפול אחד יהיה ניקוי שיניים עמוק להסרת מצבורי רובד השיניים והבקטריות שהצטברו במשטחי השן השונים. רופאי השיניים יעשו במקרה זה שימוש בפרוטאין שנועד לגרות את הקרומים והרקמות, ואלה יסייעו לשן להבריא ולהפסיק להתנדנד. במקרים אחרים יעשה קיבוע של השן באמצעות סד, בטיפול זה ניתן לחבר את השן לשיניים שנמצאות בסמוך לה באמצעות רצועת פלסטיק או מתכת ובאמצעות חומר המאחד את השן עם השיניים הסמוכות לה. 

במקרים אחרים יעשה שימוש בהליך רפואי שנקרא הקצעת שורשים ובו מייצבים את השיניים בתחילתה של מחלת חניכיים. ישנה אפשרות גם לטיפול שנקרא ויסות המנשך ובו משחיזים את אמייל השן כדי למנוע ממנה להתנדנד וכאשר מדובר על מספר שיניים מתנדנדות, ניתן לראות בטיפולים אלה גם יישור שיניים מהיר המסייע לקבע את השיניים במקומן באופן שלא יאפשר להן להמשיך להתנדנד. במקרים חמורים יותר יהיה צורך בניתוח חניכיים ובהשתלת עצם, אך רצוי לטפל בבעיה כבר בתחילתה כדי להימנע מהגעה למצב מורכב זה. 

***המידע הינו כללי ואינו מחליף ייעוץ רפואי.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים