פסילה מנהלית – למי הכוח לפסול וכיצד?

תוכן עניינים

פסילה מנהלית הינה עוד כלי אשר משמש את השלטונות לדאוג לביטחוננו. עם זאת, גם כוחו של השלטון מוגבל, ואין זה משנה כמה כוונותיו טובות. אז מתי יכולים לפסול את רישיוננו פסילה מנהלית?

קצת ידע כללי על פסילה מנהלית

פסילה מנהלית מנויה בפקודת התעבורה כענישה זמנית לסוגים מסוימים של עבירות תעבורה, כדוגמת: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תוך סיכון הולכי רגל, נהיגה בשכרות ועוד.

החוק מונה מדרג של שלושה סוגי עבירות כאשר: על הקלות יותר ניתן לפסול פסילה מנהלית למשך שלושים יום, החמורות קצת יותר מאפשרות פסילה מנהלית של כשישים ימים והחמורות ביותר מאפשרות פסילה מנהלית של כתשעים ימים.

 

עם הפסילה המנהלית מקבל הנהג זימון לשימוע, בו יוכל להסביר מדוע לא ראוי לפסול את רישיונו פסילה מנהלית.

ההיגיון הטמון בפסילה מנהלית נהיר לכולנו- שכן לא ייתכן שעובר עבירה יוכל להמשיך לנוע בו בזמן שהוא נתפס, למשל, כשהוא נוהג במהירות מופרזת או תחת השפעת חומרים אסורים… אי מתן אפשרות למשטרה לפעול בו ברגע עלולה לגרום למצבים אבסורדים- נהג ייעצר כשהוא תחת השפעת אלכוהול או סמים, וישוחרר לביתו עם זימון לדין… בדרכו הביתה יוכל לפגוע בכל הנקרה בדרכו ולסכן את עצמו כמו גם את שאר המשתמשים בדרך.

 

למי הכוח לפסול פסילה מנהלית?

לא כל שוטר יכול לדון נהג לפסילה מנהלית, ולא בכל סיטואציה. ראשית, על השוטר להיות קצין.שנית, עליו לחשוד כי עברת אחת מעבירות התעבורה המנויות בפקודת התעבורה.כמו כן, על קצין המשטרה להגביל את ימי הפסילה המנהלית בהתאם לאמור בפקודת התעבורה (הפקודה, כאמור לעיל, מתייחסת באופן שונה לעבירות שונות, כשהחמורות יותר מאפשרות פסילה מנהלית לזמן ארוך יותר). תאונה בה נהרג אדם, למשל, הינה עילה לפסילה מנהלית של תשעים ימים.

תוך שלושה ימים על קצין המשטרה לקיים שימוע בעניין הפסילה המנהלית בו יוכל הנהג לתת את דברו ואת טענותיו בניסיון למנוע את הפסילה המנהלית, או לפחות לקצר את זמן הפסילה בפועל…

ההחלטה הסופית של קצין המשטרה האם לפסול מנהלית תעשה בתום השימוע, עם זאת מעטים המצבים בהם יבטלו את הפסילה המנהלית על סמך שימוע בלבד שכן מעטים התירוצים שמצדיקים למשל נהיגה במהירות מופרזת או בשכרות.

 

פסילה מנהלית- סוף פסוק?

על אף חומרת המעשה, והחשיבות הגדולה של הענישה העוצרת מיידית את סיכון הציבור, הקרויה פסילה מנהלית, אין פירוש הדבר שהיא מגיעה לכל אחד שעבר עבירה זו או אחרת…

החיים לעיתים מזמנים מצבים בהם באמת לא הוגן להטיל פסילה מנהלית על נהג, אולם כאמור לעיל מצבים אילו מעטים ביותר וכמעט שאינם מתרחשים.עם זאת- גם הנוהג בצורה אסורה זכאי לכך שיתקיימו בו כל התנאים הרשומים בחוק בטרם יפסל רישיונו בפסילה מנהלית.פסילה מנהלית, ככל אקט מעניש אחר, צריך שתעשה רק בגין סוגי העבירות שלגביהן צוינה בחוק ובדרך שהחוק מכתיב.

לכן, אל לכם מלקבל את הגזירה כמובנית מאיליה! בדקו שאכן נותן הפסילה המנהלית הינו קצין משטרה.בדקו שמשך הפסילה הינו ככתוב בחוק בהתאם לעבירה אותה ביצעתם ודאגו לזכויותיכם.

פעמים רבות האזרח הקטן נמנע מלהתמודד עם האיומים הללו ונוטה לחשוב כי עדיף להמתין עד יעבור זעם. בגלל היות ענישת הפסילה המנהלית ענישה זמנית, הרי שמרבית האוכלוסייה אשר מוטלת עליה ענישה מנהלית מרגישה חסרת אונים ועם זאת מעדיפה שלא להילחם את

המלחמה הזו שנראית (לכל אדם) כמלחמה בלתי אפשרית.

חשוב להבין כי התמודדותך היא התמודדותו של הבא אחריך בתור. אם נעשה לכם עוול בהינתן אותה פסילה מנהלית עמדו על זכויותיכם! גם אם עשיתם טעות ונהגתם שלא כחוק אין זה אומר שאין לחוק חובה להגן עליכם בתהליך ההתמודדות מול הרשויות.

לאור החשיבות ולאור הקושי שבהתמודדות זו רצוי להצטייד בהרבה סבלנות ובעורך דין אשר מתמחה בתחום דיני התעבורה. בהצלחה!

לפרסום כתבה, השאירו פרטים