מה קורה כשמסרבים לבדיקת נשיפה?

תוכן עניינים

סירוב לביצוע בדיקת נשיפה עלול להיתפס על ידי בתי המשפט כהודאה באשמה. במאמר הבא נסביר מה הן החובות של השוטר ומדוע בכל מקרה עדיף לבצע בדיקת שכרות.

סירוב לעבור בדיקת שכרות עשוי ליצור בעיה חמורה עבור הנהג. מבחינת השוטר, החוק ובתי המשפט, הסירוב הוא מעין הודאה באשמה. נהגים רבים מסרבים לביצוע בדיקת ינשוף משום שהם חוששים מהתוצאות. מצד שני, לא תמיד בדיקת הינשוף תצביע על שכרות. גם אם נתוני בדיקת הנשיפה שליליים מבחינת הנהג, קל יותר להתמודד עם תביעות נהיגה תחת שכרות שהן תוצאה של ביצוע הבדיקה מאשר להשיג זיכוי לאחר סירוב.

כדאי שתדעו מה הן המחויבויות של השוטר בזמן הבדיקה

סירוב לביצוע בדיקת ינשוף עשוי להביא להרשעה אוטומטית של הנהג על פי משפט התעבורה. יחד עם זאת, החוק קובע מספר דרישות משוטרים המעוניינים לבצע בדיקות נשיפה. במידה והשוטרים לא נוהגים באופן הקבוע על פי החוק רשאי אדם לטעון להגנה. לכן כדאי להכיר את הדרישות הללו:

א. הודעה על מטרת הבדיקה – למרות ששוטר רשאי לערוך בדיקות ינשוף גם ללא חשד סביר, עליו להסביר את מטרת הבדיקה. כמובן, המטרה היא לגלות את רמת האלכוהול בדם.

ב. בקשת הסכמה – שוטר אינו יכול לחייב אדם לעבור בדיקת נשיפה או כל בדיקה אחרת אשר מטרתה גילוי נהיגה בשכרות.

ג. הסברת המשמעות המשפטית – על השוטר להסביר לנהג מה המשמעות של סירוב לביצוע הבדיקה. במידה והוא אינו עושה זאת רשאי הנהג לטעון בפני בית המשפט כי לא היה מודע להשלכות ולכן סירב לבצע את הבדיקה.

 

חוסר סבלנות כלפי נהגים המסרבים לבצע בדיקת נשיפה

היות והסירוב גורר הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות ומשמעותו פסילת רישיון לשנתיים, לא כדאי לעשות זאת. אמנם יש להכיר את החובות המוטלות על השוטר כפי שצוינו לעיל, אך סירוב לביצוע בדיקת נשיפה הוא ברוב המקרים מפלט אחרון וממש לא מומלץ.

מבחינת עורכי הדין, קשה מאוד להגן על נאשם אשר סירב לביצוע בדיקת ינשוף. העומס על בתי המשפט לתעבורה עקב תביעות נהיגה בשכרות אינו מקל על המצב ויוצר חוסר סבלנות כלפי מקרים מן הסוג הזה. הסירוב לביצוע בדיקת ינשוף נתפס כמזלזל ופוגעני. במידה והשוטרים מסוגלים להוכיח גם בדיקת מאפיינים כושלת, מראה חיצוני מוזנח או ריח של אלכוהול יהיה בלתי אפשרי לטעון כי הנהג לא היה שיכור.

 

מדוע נהגים מסבכים את המצב ומסרבים לבדיקת שכרות מכל סוג?

כשמסרבים לבדיקת ינשוף מסבכים את המצב בצורה קיצונית. המשמעות היא לא רק משפטית אלא גם מעשית, משום שהנהג צריך לקחת בחשבון את ההשלכות. מעניין לבחון תחת אילו נסיבות נמצאים נהגים אשר מסרבים לבצע את הבדיקה. ישנם נהגים אשר מעולם לא שתו אלכוהול או נעצרו על ידי שוטר, ולכן הסיטואציה מאוד מפחידה אותם. ישנם גם אחרים אשר מבחינתם הרכב הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה והקריירה. המחשבה על שלילת רישיון גורמת להם להתנהג בצורה לא רציונאלית ומעודדת אותם לסרב לביצוע הבדיקה. האבסורד הוא שהם אינם לוקחים בחשבון את העובדה שסירוב לבדיקה מחמיר את מצבם ולא משפר אותו.

 

כל אחת מהאופציות עדיפה על סירוב לביצוע בדיקה

קריאת פסקי דין תקדימיים עשויה לשפוך אור על הנושא של סירוב לביצוע בדיקת שכרות . ככל שאדם אוסף מידע כך הוא פחות חושש מהתוצאות בשטח. שוטרים אשר עוצרים נהגים לבדיקת שכרות לא תמיד עושים זאת כתוצאה מחשד סביר, לכן ישנן לא מעט בדיקות אשר אינן מציגות את רף המינימום. בתי המשפט מתחשבים בהיסטוריית העבירות של הנהג, בגילו, בנסיבות בדיקת השכרות ועוד. למרות ענישה מחמירה, עורכי דין מיומנים יכולים להשיג זיכוי או הפחתה בעונש. בכל מקרה, כל אחת מהאופציות הללו עדיפה על סירוב לביצוע בדיקה.

 

לפרסום כתבה, השאירו פרטים