האם צוואר תפוס גורם לסחרחורת

תוכן עניינים

לא רבים יודעים זאת, אך סחרחורת יכולה להיגרם גם ממקור צווארי, לעיתים קרובות לאחר שאנשים נפגעו בצוואר כתוצאה מתאונת דרכים ומה שמכונה צליפת שוט. ניתן לראות כי מי שסבלו מצליפת שוט לאחר תאונה התלוננו על כאבי צוואר ועל סחרחורות, או מה שנקרא בעגה הרפואית ורטיגו. הסחרחורת יכולה להתבטא בתחושת ריחוף ושיבוש בשיווי המשקל, לעיתים במשך תקופה, מהם הגורמים להופעת כאבי הצוואר, מהם הגורמים לסחרחורת וכיצד מטפלים בתופעה? כדאי להמשיך לקרוא. 

כיצד נתפס הצוואר? 

מדובר על אחת התלונות השכיחות אצל רופאי המשפחה והרופאים המתמחים בכאב ואורתופדיה, שכן ישנן סיבות רבות לצוואר התפוס. מדובר בבעיה זמנית, אך כואבת במיוחד, היא יכולה להיות כתוצאה מטראומה, למשל בשל תאונת דרכים, או ממקורות אחרים. ניתן לראות כי רבים מאלו שחווים כאבי צוואר סובלים מהתופעה בשל עבודה מרובת שעות מול המחשב, עבודה בנהיגה ממושכת, שינה לא נוחה, למשל בשטח ועוד. 

מי שסובלים מכאבי צוואר או מצוואר תפוס ידווחו על שני סוגים של כאב – האחד מכני, זאת אומרת כאב שמופעל כאשר הגוף בתזוזה והוא בדרך יהיה מלווה בעוד סימפטומים, למשל כאב מקרין לידיים או לרגל, מחלות מפרקים או דלקות שרירים, וכאב במנוחה – כזה שמופיע בלילה או בזמן שינה, והוא עוצמתי כל כך עד שהוא מעיר משינה. בכל המקרים יש לפנות לבירור רפואי כדי לאבחן את מקור כאבי הצוואר. 

הגורמים לסחרחורות

ישנם גורמים רבים לסחרחורת, אך אלו הפחות מוכרים הם כאבי הצוואר והגב. ישנם מקרים בהם קיימת הפרעה מטבולית או שקריסטלים באוזן זזים וגורמים לסחרחורת, לעיתים יהיה זה מחסור בוויטמינים ובכל המקרים עלולה להתפתח תחושה של שיוט, יש שמדווחים על תחושת ריחוף, יש שאומרים שהרצפה זזה ויש שמרגישים תחושת קדם עילפון. ישנם מקרים נדירים יותר של סחרחורת הנגרמת ממחסור באספקת הדם למוח, לדוגמא אצל אנשים הסובלים מבעיות לב ולחץ דם, מאפילפסיה, התייבשות, הפרעה נפשית, שבץ ואף גידול. כאמור, מדובר על המקרים הנדירים יותר, שכן לרוב מדובר בבעיה באוזן או בבעיה בצוואר או הגב. 

כיצד ניתן להקטין את הקשר בין שתי התופעות?

אין ספק שהדרך הטובה ביותר להימנע מכאב צווארי הוא להפחית את הגורמים לו, כאשר הכאב הצווארי יופחת, תופחת אוטומטית גם הסחרחורת שנגרמת ממנו ולכן יש להתמקד בכך. הטיפול יכול להיות מגוון, חלקי או מלא, הוא יכול לכלול טיפול כירופרקטי, שימוש בתרופות נוגדות דלקת ותרופות להקלה על הכאב, תרופות להרפיית שרירים ותרופות נוגדות דיכאון. כמובן שגם שינוי אורח החיים יכול להקל מאוד – אנשים שיושבים שעות מרובות על המחשב צריכים לקום בכל כמה זמן, להתמתח, לעסוק בספורט ואף לשלב יוגה ופילאטיס בחייהם. כמו כן שיש להימנע מתנועות שיכולות להעמיס במיוחד על הצוואר וגם להימנע מקור קיצוני שיכול לגרום לשרירים להיתפס. 

לסיכום, יש קשר ישיר בין סחרחורות לבין כאבי צוואר וצוואר תפוס, וכדי להפחית את הסחרחורת יש לטפל או למנוע את הופעת כאבי הצוואר. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, אך ההמלצה הנה לאבחן באופן מדויק את הגורמים באמצעות אנשי המקצוע הרפואיים.

**הכתוב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים