בעיות נפוצות בקרב בני הגיל השלישי – אבחון, מניעה וטיפול

תוכן עניינים

מלבד בעיות מדוברות כמו דמנציה או אלצהיימר, בני הגיל השלישי עלולים לסבול משלל מחלות, מצבים וכאבים נוספים. מהן הבעיות הכי שכיחות וכיצד חברת סיעוד מומלצת יכולה לסייע? כל התשובות במאמר

ככל שאנשים מתבגרים ומזדקנים, למרבה הצער הם הולכים ונעשים רגישים וחשופים יותר למגוון בעיות בריאותיות.

בעיות אלו עלולות להשפיע על חייהם של בני הגיל השלישי בשלל דרכים שליליות, ולכן חשוב להכיר אותן כדי לשמור על בריאות תקינה ואיכות חיים גבוהה. במאמר זה נדון בכמה מהבעיות הנפוצות ביותר בקרב בני הגיל השלישי וקשישים.

מאמרים רבים מהסוג הזה מדברים על אלצהיימר או דמנציה – בשל השכיחות של תופעות אלה והאתגר שהן מציבות בפני מטופלים, בני משפחה וצוותי רפואה.

עם זאת, אנחנו נבחר להתמקד בבעיות פחות מדוברות, וכמובן נציג גם דרכי התמודדות, מניעה וטיפול, בין השאר באמצעות חברות סיעוד מקצועיות, אשר מספקות שירותים כמו אחות פרטית ושורה של מטפלים סיעודיים מומלצים.

השלכות נפוצות של הזדקנות איתם מתמודדים בני הגיל השלישי

מסיבות שנציג בהמשך, כלל המערכות של הגוף עלולות להיחלש עם השנים, כך שמגוון הבעיות האפשריות רחב מאוד. אלה רק כמה מהנפוצות ביותר:

פציעות כתוצאה מנפילות

בני הגיל השלישי נוטים ליפול יותר, בין אם במהלך פעילות מאומצת או בהליכה שגרתית יחסית. נפילות עלולות לגרום לשברים, פציעות ראש ובעיות חמורות אחרות. על פי סקר שנערך במרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), אחד מכל ארבעה קשישים נופל בכל שנה. כדי למנוע נפילות, מבוגרים צריכים לבצע פעילות גופנית סדירה, לבדוק את הראייה והשמיעה באופן קבוע ולשקול העסקה של אחות פרטית ועריכת שינויים בבית (כמו התקנת מוטות אחיזה).

בעיות גב

בעיות כמו פריצת דיסק ניוונית, היצרות עמוד השדרה או דלקת מפרקים ניוונית יכולים לגרום לכאבי גב ולהגביל את הניידות. אפשרויות הטיפול בבעיות גב כוללות פיזיותרפיה, תרופות ובמקרים חמורים גם ניתוחים.

ליקוי חושי

קשה מאוד להתמודד עם הידרדרות החושים עליהם אנשים מסתמכים. במצבים קשים, של אובדן מוחלט של הראייה או השמיעה, בני הגיל השלישי צריכים מטפלים סיעודיים באופן קבוע. עוד לפני כן, ליקוי חושי משפיע במידה משמעותית מאוד על איכות החיים. לכן, חשוב לבדוק את החושים באופן קבוע, ולהשתמש במכשירים (כמו משקפיים או מכשירי שמיעה) בעת הצורך.

דליפת או בריחת שתן

בעיה שנפוצה בעיקר בקרב נשים, אך שכיחה מאוד גם אצל בני הגיל השלישי מהמין הגברי, במיוחד ככל שהשנים חולפות. בריחת שתן יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כולל שרירי אגן מוחלשים ודלקות בדרכי השתן. יש דרכים לטפל בבעיות אלה, אך לבסוף אין ברירה אלא להשתמש בחיתולים למבוגרים.

עצירות

השכיחות של בעיה זו גוברת אצל מבוגרים אשר מרותקים למיטה או מוגבלים בניידות. עצירות יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כולל תופעות לוואי תרופתיות, התייבשות ומחסור בסיבים בתזונה. ניתן לטפל באמצעות שינויים באורח החיים ותרופות להקלה על עצירות.

בעיות נשימה

בני הגיל השלישי יותר רגישים לבעיות נשימה כגון דלקת ריאות ומחלת ריאות חסימתית כרונית, שעלולות לשבש את אורח החיים ולסכן אותם. אפשרויות הטיפול כוללות תרופות, טיפול בחמצן ושיקום ריאתי.

בעיות עור

בעיות כמו יובש בעור, קמטים וכתמי גיל נפוצות בקרב מבוגרים. הן נגרמות בשל מצבים כמו ירידה בייצור קולגן, חשיפה לשמש ועישון, אך אפשר למנוע אותן או לטפל בהן בעזרת קרם לחות, קרם הגנה, טיפול בלייזר וכו'.

בעיות שיניים

הגיל מביא איתו גם בעיות כמו מחלות חניכיים, עששת ואובדן שיניים, בין אם בעקבות היגיינת פה לקויה, תרופות או מחלות כמו סוכרת. חשוב לבדוק את השיניים באופן קבוע, להקפיד על צחצוח ושימוש בחוט דנטלי, בשביל לנסות להימנע מהשתלות ותותבות.

הבנת סוגים שונים של מחלות ומצבים הקשורים לגיל

מלבד שלל הבעיות שתיארנו ורבות אחרות, בני הגיל השלישי סובלים במקרים רבים ממחלות. למעשה, בלא מעט מהמקרים הללו, המחלות הן אלה שגורמות לבעיות ולכאבים. אלה כמה דוגמאות:

מחלות לב וכלי דם

בעיות לב – מחלת עורקים כליליים, אי ספיקת לב, שבץ ואחרות – הן גורם מוות מוביל בקרב מבוגרים. גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם כוללים לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, עישון, גנטיקה והשמנת יתר. כדי לשמור על עצמם, אנשים בכל הגילאים צריכים להיות פעילים גופנית, לאכול בצורה בריאה ולהיבדק באופן סדיר.

אוסטאופורוזיס

מצב בו העצמות נחלשות מאוד, מה שמגביר את הסיכון לשברים. נשים נוטות לסבול מכך יותר, וכן גורמים כמו היסטוריה משפחתית של אוסטאופורוזיס, צריכת סידן נמוכה, צריכת ויטמין D נמוכה וחוסר פעילות, מגבירים את הסיכון. ניתן ליטול תרופות להאטת אובדן עצם ולקידום צמיחה של העצם.

סוכרת

גנטיקה ועודף משקל מגבירים את הסיכון למחלה, אשר נגרמת כאשר הגוף אינו יכול לייצר או לנצל אינסולין כראוי, מה שמוביל לרמות גבוהות של סוכר בדם. סוכרת עלולה להסתבך ולגרום למחלות לב, שבץ מוחי, מחלת כליות ונזק עצבי. אפשרויות הטיפול כוללות תרופות לשליטה ברמות הסוכר בדם.

סרטן

מחלה מפחידה בכל שלב בחיים, אך שכיחה יותר בקרב קשישים. על פי מחקרים, כ-60% מכלל אבחנות הסרטן מתרחשות אצל אנשים מעל גיל 65. סוגי סרטן נפוצים בקרב בני הגיל השלישי כוללים את סרטן השד, סרטן הריאות וסרטן הערמונית. הטיפולים תלויים בסוג הסרטן ובחומרת המצב.

דיכאון וחרדה

מחלה נפשית היא מצב חמור לא פחות, אם לא יותר, מכל בעיה שתיארנו עד כה. דיכאון וחרדה עלולים להיגרם ממגוון גורמים, כולל עצם קיומן של בעיות בריאותיות, אובדן העצמאות שלהם ובידוד חברתי. ליווי צמוד של אחות פרטית יכול לסייע מאוד, אך בכל מקרה נדרשת ערנות של בני המשפחה.

למה בני הגיל השלישי חשופים ליותר סיכונים בריאותיים?

  • ירידה בתפקוד החיסוני – עם השנים, המערכת החיסונית הופכת לפחות יעילה במלחמה בזיהומים ומחלות.
  • ירידה בניידות – ככל שזזים פחות (ולא משנה הסיבה), גובר הסיכון לנפילות, פציעות ושלל בעיות.
  • שינויים בחילוף החומרים – חילוף החומרים מואט עם התקדמות הגיל, מה שעלול להוביל לעלייה במשקל שמובילה לכל מיני סיכונים.

היתרונות של אבחון מוקדם לטיפול במחלות

אבחון מוקדם הוא צעד קריטי עבור טיפול יעיל במחלות, כאבים ובעיות. לגבי מרבית המצבים, אין ספק שגילוי מוקדם עשוי למנוע קשיים, צער, תסכול וכמובן – סכנת חיים. חשוב להקפיד על ביקורים קבועים אצל הרופא, קיום בדיקות מומלצות, שמירה על אורח חיים בריא והקשבה לגוף שלכם – על מנת לא להחמיץ אף שינוי או סימן אזהרה.

עבור בני הגיל השלישי שנמצאים בסיכון מוגבר לנפילות, או זקוקים להשגחה צמודה יותר או פחות – חברת סיעוד יכולה לסייע באבחון מוקדם. מטפלים סיעודיים מוכשרים לזהות תסמינים ולהכיר בעיות נפוצות בקרב מטופלים ומטופלות, כמו דמנציה (שיטיון), אלצהיימר והבעיות שהזכרנו במאמר זה.

מעבר לזה, כדאי מאוד לפתח אסטרטגיות שיעזרו במניעת מחלות.

אסטרטגיות לשמירה על בריאות טובה ואריכות ימים

  • פעילות גופנית – פעילות סדירה שומרת על בריאות גופנית ונפשית, משפרת שיווי משקל, כוח וניידות, ותורמת לפעילות הלב, המוח ושאר מערכות הגוף.
  • תזונה בריאה – בני הגיל השלישי צריכים לאכול תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וכו'. עליהם גם להגביל את צריכתם של חומרים כמו סוכר, שומן טרנס רווי ונתרן.
  • מעקב אחר מדדים – יש לבדוק באופן סדיר את לחץ הדם, הכולסטרול ורמות הסוכר בדם, לבצע בדיקות ספציפיות יותר ולקבל חיסונים. אחות פרטית יכולה לסייע בכך רבות.
  • ניהול תרופות – בני הגיל שלישי זקוקים פעמים רבות למספר גדול של תרופות שונות, ועלולים להתבלבל (לא לקחת, לקחת יותר מדי). אם הם נדרשים, בין שאר תפקידיהם מטפלים סיעודיים אחראיים על ניהול המינונים.
  • פעילויות חברתיות – פעילויות כגון התנדבות, השתתפות בקורסים או הצטרפות לקבוצה חברתית, יכולות לסייע במניעת בעיות נפשיות וגופניות ולשפר את הרווחה הכללית.

הפתרון האולטימטיבי: טיפול איכותי ומתחשב בקשישים

דואגים וחוששים לשלום בן/ת זוג, אבא, אמא או כל אחד אחר בגיל השלישי? עם כל האהבה והמסירות שלכם, אתם לא מסוגלים לעשות הכל לבד. התמודדות עם בעיות נפוצות בגילאים הללו דורשת ידע רפואי נרחב, חוסן פיזי, נפשי ומנטלי.

מומלץ מאוד להיעזר בשירותיה של חברת סיעוד, אשר מבצעת עבורכם את הסינון המורכב ומוודאת כי תקבלו מטפל או מטפלת בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ובהתאמה אישית לצרכי המטופל/ת – לא רק מבחינה רפואית, אלא גם בכל הקשור לתרבות והבנת צרכיהם הייחודיים של כל אחד ואחת.

מלבד התאמת הטיפול, חברת סיעוד לוקחת על עצמה את ההתעסקות עם כל נושא השכר והיבטים ביורוקרטיים אחרים.

Manpower Care היא חברת סיעוד מוכרת ומבוססת, שפועלת בפריסה ארצית רחבה. אנחנו מכשירים בקפידה את המטפלים והמטפלות שלנו ומעמידים מגוון רחב של אנשי מקצוע מהארץ ומחו"ל.

 

לפרסום כתבה, השאירו פרטים